FAQ

Frågor och svar om Corona

Viruset alltså.

Senast uppdaterad: 20 november, kl 08:00


Har ni öppet? är en fråga vi får från många av er och svaret är JA!
Våra dörrar står öppna, och vi fortsätter följa utvecklingen noga i realtid och tar myndigheternas alla rekommendationer på största allvar.

Vi har tagit fram tydliga processer och strukturer som säkerställer att vi alla på plats vet hur vi jobbar med rengöring, kommunikation till er gäster, information i hotellets olika delar etc. På den här sidan hittar du uppdaterad information och svar på de vanligaste frågorna vi får från er just nu. Frågor som handlar om vad vi gör för att minska smittspridning, våra av- och ombokningsregler, öppettider, vad som gäller på restaurangerna, och hur vi agerar om vi mot förmodan skulle behöva stänga under en period. Ett hotell omfattas av trängselregler och definieras inte som en
allmän sammankomst. Läs mer här.

Information till dig som ankommande gäst:
För att sätta säkerheten först har vi fått begränsa antalet gäster både i restaurangen och i Lido Club & Spa.
Ni kommer därför att få en tilldelad tid för spa och middag. Vi gör detta för allas säkerhet. Tack för förståelsen! 

Hygien
Allmänna sammankomster
Restaurang
Spa & Pooler
Av / Ombokning
Kontakta oss
Brev från vår VD

Hygien

Så. Vad gör ni för att minska smittspridning?
Våra gästers och personals säkerhet är vår högsta prioritet och vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och riktlinjer.

Vi beslutade tidigt att införa utökade rutiner för städning av samtliga miljöer. Alla ytor såsom våtutrymmen, dörrhandtag, möbler, nyckelkort, terminaler etc. tvättas med desinfektionsmedel återkommande varje dag.

Våra olika paket har olika in- och utcheckningstider för att minska risken för köbildning. På samma vis har vi på ställen där det annars lätt samlas folk, så som vid receptionen, ingång till restaurangen samt omklädningsrummen,  satt upp skyltar och markeringar som påminner om att hålla avstånd.

Vi lyssnar på direktiven kring att man inte får ha barservering och bufféer och har ändrat om våra frukostar och luncher. Vi har minskat vår kapacitet i alla restauranger och är noga med minst 1 meters mellanrum.

Att du som gäst är frisk när du kommer till oss är en självklarhet. Och så även för oss som jobbar här. Minsta symtom så är det hemgång. För dig och oss.

Okej. Vad gör era medarbetare på plats?
Handsprit finns tillgängligt i alla våra miljöer och används regelbundet av samtlig personal, såväl som av gäster. Framförallt är vi extremt noga med våra medarbetares hälsa och på samtliga destinationer har vi noga rutiner om att inte komma till jobbet vid minsta tecken på sjukdom och inte återkomma förrän man är helt frisk igen.

I vilket läge ska jag undvika att besöka er?
På samma sätt som vi tar vårt ansvar på plats ber vi dig som gäst att ta ditt ansvar genom att:

  • Vänta med att besöka oss minst två veckor efter hemresa om du har rest till ett riskområde. Uppdaterad lista på riskområden finner du hos Folkhälsomyndigheten.
  • Inte besöka oss om du varit i kontakt med någon som har konstaterad smitta av Coronavirus, Covid-19 eller någon med liknande symptom..
  • Stanna hemma om du är sjuk med allmän sjukdomskänsla, hosta, feber eller förkylning.

Yes, jag är med! Har ni några andra allmänna råd?
Vi har alla ett ansvar att hjälpas åt i kampen mot smittspridningen:

  • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, minst 20 sekunder. Använd handsprit som komplement.
  • Undvik att röra ögon, näsa och mun
  • Undvik att hälsa genom att ta i hand
  • Undvik större folksamlingar
  • Stanna hemma om du är sjuk
  • Hosta och nys alltid i armvecket eller i en pappersnäsduk

Tillsammans kan vi se till att behålla en säker miljö som vi alla kan fortsätta njuta av.

Allmänna sammankomster

Med anledning av Regeringens viktiga direktiv kring förbud mot allmänna sammankomster på över 8 personer (med start den 24 november), förstår vi att du som gäst undrar vad som gäller för oss på Ystad Saltsjöbad och om vi kommer att hålla öppet framöver och svaret är ja. Här nedan förklarar vi varför.

Vad menar man egentligen med allmänna sammankomster?
En allmän sammankomst är tydligt definierad i lag, och avser exempelvis en demonstration, föreläsning, samling för religionsutövning, en teater, konsert eller en biografföreställning. För att en sammankomst skall ses som allmän krävs att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den.

Kan ett hotell eller restaurang räknas som en allmän sammankomst?
Nej. Ett hotell omfattas istället av de trängselregler (se Folkhälsomyndighetens direktiv här) som Folkhälsomyndigheten beslutat om. Alltså att hålla mer avstånd till varandra, duka luftigare och att inte att det ska bli köer runt barer och andra platser. Vi har justerat just detta. Och det faktum att nu färre gäster är hos oss gör att vi välkomnar dig till en lugn och luftig upplevelse.

Möten eller konferenser med fler än 8 personer efter den 24 november, är det okej?
Vad gäller möten och konferenser i våra lokaler i grupper större än 8 personer så är dessa tillåtna om de är stängda och inte fritt tillgängliga efter den 24 november. Exempelvis får ett företag ha ett möte för sina 10 anställda. Dock får en branschorganisation inte ha ett möte för personer som jobbar i branschen. Det anses vara fritt tillgängligt och alltså inte ok under rådande läge. Naturligtvis gäller övriga principer kring att vara frisk, tvätta händer och att tänka på social distans och extra luft.

Restaurang

Magen kurrar! Är det safe att äta på er restaurang?
Även, och kanske särskilt i dessa tider, så behöver vi alla få i oss bra mat. Vi följer givetvis Folkhälsomyndighetens senaste föreskrifter gällande att säkerställa att våra gäster kan hålla avstånd mellan varandra. Med det sagt, så förstår vi om du känner en viss oro över att äta ute.

Vi har tagit flera åtgärder för att minska risken för smittspridning, och för att du som gäst ska känna dig bekväm och kunna njuta fullt ut av ditt besök hos oss.

Okej, vad bra! Vad betyder det i praktiken?

  • Vi har menyer som QR-koder så att du enkelt kan läsa dessa i din egen telefon utan att behöva ta i några tryckta menyer.
  • Vi seatar luftigare i våra restauranger, både inomhus och ute. Vi har också olika sittningstider för att säkerställa en bra spridning på gästantalet.
  • Antalet gäster får vara max 8 personer i samma sällskap. Om ni är fler, så delar vi upp ert sällskap, så att ni är högst 8 personer som sitter ner tillsammans.
  • Vi har handsprit tillgängligt på flera ställen i restaurangen som används regelbundet av vår personal, och vi uppmanar dig som gäst att göra det samma.
  • Vi har bannat allt som har med buffé att göra. För lunch och middag erbjuder vi istället á la carte och vår goda frukost serveras numera i form av en välfylld frukosttallrik/frukostpåse, givetvis tillsammans med färskbryggt kaffe!
  • Vi serverar endast mat i form av take away och vid bordet enligt Folkhälsomyndighetens senaste direktiv, för att begränsa antalet gäster i vissa områden och därmed också minska risk för smittspridning .
  • Våra utökade rutiner för städning av offentliga utrymmen innefattar självklart också alla ytor på vår restaurang.

Ni får ju inte sälja alkohol efter klockan 22. Vad händer då?
För att inte missa något, så kommer vi att från den 20:e november tidigarelägga delar i din upplevelse, såsom exemplevis incheckning och din middagstid. För er som blir berörda av detta, kommer du inom kort tilldelas en ny middagstid eller så har du redan fått ett nytt bekräftelsemejl med ny middagstid. Allt för att du ska få tid att uppleva det du vill innan det är dags att mysa vidare i ditt fina rum. Mer specifik information om just din upplevelse kommer i ett separat mail.

Erbjuder ni room service?
Absolut! Om du som hotellgäst hellre vill käka på ditt mysiga rum, erbjuder vi room service under majoriteten av dygnets timmar. Alltså både frukost, lunch och middag. Vi bjussar självklart på denna service och ställer er mat, efter en vänlig knackning, på en bricka utanför dörren. Och nu med lite extra snabb service på tiden runt och efter kl 22.00.

Har ni take away?
Självklart! Prova våra goda poké bowls i Lido.

Barservering är ju faktiskt förbjuden nu. Hur gör ni då?
Vi serverar allt vad ni vill ha vad det gäller dryck och mat, till bordet. Vill ni beställa take away-mat, så ordnar vi givetvis detta med. Och room service är vi nu riktigt bra på så bara slå oss en signal.

Spa & Pooler

Jag vill bada! Är det tryggt att vistas på ert spa?
Ja. Simbassängerna är klorerade enligt Folkhälsomyndighetens direktiv och rekommendationer kring vilka nivåer av klor som ska tillsättas i pooler och bassänger för att säkerställa att farliga bakterier och virus dödas, vilket innebär att även Covid-19 viruset dör i kontakt med klorerat vatten. Svensk Simidrott skriver så här om just det, vilket vi tycker är en bra källa. Att vi har lite större mängd klor i vattnet just nu är inget som har negativ effekt på hälsan, vilket innebär att du kan plaska i lugn och ro.

Begränsar ni antalet gäster?
Vi har begränsat antalet gäster på hela Ystad Saltsjöbad vilket såklart även påverkar hur många som får vistas i Lido Club & Spa. Vi har även sett över och begränsat antalet gäster som får vistas samtidigt i varje enskild pool och bastu. Med olika paket så kommer du som gäst dessutom på olika tider. Detta sammantaget gör att du inte kommer att behöva trängas med andra. Allt för din trygghet och komfort.

Vårt Lido club&spa är öppet mellan 08:00-22:00

Vi uppmanar alla våra gäster att hålla ett rimligt avstånd (ingen gillar väl att stå kloss an med en främling i baddräkt ändå..?) och vi påminner även alla våra gäster att duscha före och efter bad.

Av / Ombokning

Har ni några nya och flexibla av- och ombokningsvillkor? Självklart!
Det är många som vill ha svar på vad som gäller för av- och ombokning och vi förstår er frustration när ni fastnar i telefonköer hos oss! Tyvärr hinner vi inte svara så snabbt som vi vill på alla era frågor just nu, så vi har samlat de vanligaste här.

Privatgäster

Hur tätt inpå ankomst kan jag boka om min vistelse?
Om du bokat direkt via oss kan du boka om din vistelse fram till 24 timmar innan ankomst utan kostnad. Ombokning gäller för en likvärdig produkt och eventuell mellanskillnad betalas direkt vid bokning. Vill du avboka helt så är det fri avbokning fram till 7 dagar innan ankomst. Det enklaste är att kontakta oss på telefon 0411 – 136 30 eller via chatten här på hemsidan. Du kan också maila oss på info@ysb.se. Ha ditt bokningsnummer tillgängligt så underlättar du både för oss och dig själv.

Jag har bokat via en OTA (Online Travel Agency, hur gör jag då?
Om du har bokat via en så kallad OTA (som Expedia, Booking, Hotels.com osv) så får vi lov att hänvisa dig direkt till dem.

Vad gäller för regler för Julklappen?
Julklappen kan bokas om kostnadsfritt förutsatt att det sker minst 24h innan ankomst och under den angivna giltighetstiden. Om Folkhälsomyndigheten skärper restriktionerna under den angivna perioden och du inte får besöka oss, så förlängs giltighetstiden med motsvarande tid.

Vad händer om jag har en bokning och ni tvingas stänga under en period?
Vi kommer att försöka ha öppet så länge vi har möjlighet, men vi följer noga utvecklingen och rekommendationer från ansvariga myndigheter. Skulle vi få direktiv om att stänga ner hotell eller restauranger i ett par veckor eller månader, så hjälper vi dig självklart att boka om din vistelse hos oss så fort vi öppnar igen.

Vi är omåttliga optimister och hoppas verkligen att vi inte hamnar i det läget, men om det skulle vara fallet, så ber vi dig vänligen om att ha lite extra tålamod med oss på telefon och i mail. I ett sådant läge kommer ni vara många som hör av er samtidigt, men tillsammans kommer vi givetvis hitta lösningar för er alla så fort vi bara kan!

Företagsgäster

Vad gäller om jag har en inbokad konferens eller möte?
För företag som har bokat en konferens eller ett möte hos oss så gäller avbokningsavtalen som överenskommet.
Ni, våra företagsgäster, är extremt viktiga för oss just nu och därför blir vi otroligt glada om ni redan nu vill boka in era höst- och vinterkonferenser på våra destinationer. Vi ser självklart även till att lösa en lite extra bra deal till er!

Vi är måna om att ni skall känna er trygga och är flexibla gällande avbokningsvillkoren. Maila Linda, Sebastian, Nathalie och säljteamet på forsaljning@ysb.se så berättar vi mer.

Kontakta oss (och ha lite extra tålamod!)

Det är många som kontaktar oss just nu och vi hoppas att du har förståelse för att det kan ta lite längre tid för oss att återkomma till dig!

Telefon: 0411 – 136 30

Mail: info@ysb.se