Historia

This is our story

SCANDINAVIA’S RESORT NO. 1

Det sägs att tiden går fort när man har roligt och aldrig har väl detta påstående passat bättre. 2021 firade Ystad Saltsjöbad nämligen 124 år, vilket känns både otroligt och helt fantastiskt!

Starten 1897

samlingsplaten vid havet

Det var i 1896 som Ystads apotekare och kommunalpolitiker Salomon Smith, tillsammans med John Tengberg, lämnade in en motion om att det borde skapas ett hotell och samlingsplats vid havet i Sandskogen. Redan året efter uppfördes badhotellet Ystad Saltsjöbad, som var en trevåningsbyggnad i trä med matsal och 12 rum med verandor med snickarglädje. Intill uppförde man byggnaden där gästerna kunde njuta av varm- och kallbadhus.

1913 utbröt tyvärr en brand som förstörde byggnaden men 1927 byggde man en ny huvudbyggnad, som än idag innehåller restaurang och hotellrum. Sedan dess har hotellet sakta men säkert byggts ut under åren.

En ny era börjar

2007 hände det något stort

Idag är Ystad Saltsjöbad ett hotell i förändring. Sedan maj 2007 har nya ägare tagit över och gjort om hotellet till ett klassiskt New Port-hotell. Samtidigt som vi vill värna om våra fantastiska faciliteter handlar det också om att utnyttja den lokala charmen och närheten till havet.

Hela miljön är därför numera uppfräschad och moderniserad, vårt spa och konferenshallarna växer och blir allt större. Framtiden ser väldigt ljus ut och ägarna har massor av fina planer för detta underbara hotell.

Varmt välkommen att besöka oss och följa vår utveckling.

Info & Kontakt

Ystad Saltsjöbad, Saltsjöbadsvägen 15, 271 60 Ystad

Telefon: 0411-136 30, Fax: 0411-555 835

E-mail: info@ysb.se

139 rum, varav 2 sviter, 10 minisviter. 286 bäddar.

16 mötesrum där det största tar 324 sittande.

Ystad Saltsjöbad drivs av ESS Group

ESS Group AB med säte i Göteborg har skapat och driver idag ett stort antal unika och personliga varumärken i hotell- och restaurangbranschen. Som grund för alla projekt ligger destinationsutveckling och ett starkt engagemang av oss ägare med målsättningen att skapa upplevelser bortom det vanliga och våra gästers förväntningar.